Semester

Idag är första dagen på mina lediga fem veckor. Snart har jag arbetstränat i ett helt år. Det är inte alla som har tur att kunna göra det så länge. Jag är himla tacksam över att jag efter en tid lyckats omge mig med männsikor som förstår att det tar tid att komma tillbaka efter en svår utmattning och lång tids sjukskrivning.
 
Det viktigaste jag har lärt mig ännu är att jag inte kommer att komma tillbaka som förut. Det går inte att jämföra den gamla Sara med Sara 2.0 när det gäller arbetslivet. Trots att jag haft alla förutsättningar att långsamt gå upp i arbetstid så säger kroppen och knoppen ifrån så fort jag ökar till mer än 60%. Om det är stressigt och jag har normal arbetsbörda (dvs med vanliga deadlines och krav ungefär som normalt) så orkar jag inte mycket mer än 50%. Så är det. Jag som börjar förstå hur jag fungerar och vad som händer kände ju detta men för att bevisa hur det går gick jag upp för mycket i tid, försökte närma mig heltid. I princip alla gamla utmattningssymptom kom tillbaka ganska omgående. Jag kunde inte laga panerad fisk och potatis till middag exempelvis, det var så många moment, så många kastruller och saker som skulle göras samtidigt att min sambo fick hoppa in och avsluta. Nacken, axlarna, käkarna, ryggen, kroppen, huvudet. Usch. Jag orkade ingenting och började stänga av ljud. Bara sov när jag kom hem. Så det går alltså inte just nu, antagligen inte på väldigt länge, kanske aldrig.
 
Jag känner att jag har skrivit av mig i den här bloggen. Bearbetat och satt ord på känslor. Nystat ut och fått mer ordning. Behovet att skriva om utmattning har ersatts av behov att skriva om annat. Jag är så glad att jag fortsatt att skriva mig genom detta för det är ju jag, vad jag gillar mest. Kanske jag tittar in här då och då och uppdaterar lite för mig själv om behovet uppstår eller om jag trillar dit igen. Annars finns jag på @sarawiththewords på instagram med dikter. Hoppas att ni som läst här har en sommar som är vad ni behöver och vill. Hoppas att ni har lugn och ro. Jag önskar er allt gott!
Lotta
2017-07-13 @ 22:28:28

Tack för det du har skrivit! Hoppas du får en fin sommar och lugn och ro! Kram!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utbrandheten.blogg.se

Det här är en opretentiös, personlig och ibland positiv blogg om att drabbas av utmattning.

RSS 2.0