Om att träna på att komma försent

 
 
Att alltid hålla tider är jag bra på. Så bra att jag mår väldigt dåligt över att jag inte kan styra över orsaker som gör mig sen (hm, det där med kontrollbehov). Förra veckan tränade jag därför på att komma sent. Ungefär som kbt, att utsätta sig för det som är jobbigt, göra det och sedan kunna förändra utifrån det. Det jag ville uppnå var inte att bli bättre på att vara respektlös mot andra människor utan att helt enkelt lära mig hur min kropp reagerar när jag blir stressad. Stresshantering kommer att vara avgörande för mig när jag börjar arbeta igen. Jag kommer alltid att ha svårt att hantera stress och stress kommer såklart alltid att finnas. Men jag kan ändra mitt sätt att hantera det. Jag kan träna på att skilja mellan sådant jag kan påverka och sådant jag inte kan påverka och därmed kanske släppa kontroll. Så förra veckan studerade jag noga vad som händer med mig när jag blir sen för att hitta strategier. Först spänner jag hela kroppen. Det kommer väldigt många fysiska signaler och numera tycker jag mig ha blivit bra på att hålla koll på dem. Jag märker också hur jag direkt går igång i gamla mönster, att be om ursäkt och försöka fixa, ordna, laga, reparera. De där känslorna, som sitter precis där dåliga-mamma-samvetet huserar nånstans i magen.
 
 
Det var faktiskt ganska skönt också, att ramla in lagom försenad till en middag, istället för att vara den som irriterad sitter och väntar. Världen går inte under för att jag är sen på samma sätt som världen inte går under för att jag inte orkar eller hinner göra något. Självklart, men ändå märkligt i min kropp. Det är bra att träna på såna här saker tror jag, iallafall för mig.
 
 
 
Lotta
2016-08-16 @ 20:15:03

Håller med till hundra procent! Tror vi måste försöka bryta "Duktig-flicka-mönstret" generellt!

Svar: Absolut, iallafall jag!
Sara




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utbrandheten.blogg.se

Det här är en opretentiös, personlig och ibland positiv blogg om att drabbas av utmattning.

RSS 2.0