Svårt att skriva om

 
 
Jag har ett inlägg som har gnagt inom mig en tid. Jag har formulerat det och raderat, börjat om och tagit bort. Nu känner jag att det här bloggandet ändå har ett bäst-före-datum så jag kan lika gärna få det ur mig.
 
Jag har länge funderat över detta med barn och huruvida jag/vi ska skaffa ett till barn, om vi skulle kunna det. Kanske är det grubbel helt i onödan, kanske kan jag inte bli gravid igen, det är ju svårt att veta i förväg. Men hursomhelst. De flesta föräldrar går ju igenom tunga perioder med sin barn några eller flera gånger. Livet med vår numera 5-åring var ganska turbulent den första tiden, barnintensiven, kolik, lite problem av olika slag. Jag tänker ibland att grunden till den utmattning jag hamnade i kanske hamrades in här, när jag fick barn, bland alla sömnbrist och amningsproblematik. Jag trivdes inte särskilt bra med att vara hemma med bebis. Skrik, ångest, grubbel och en skörhet i det mesta är ord som jag förknippar med de första månaderna. Andra ord som liksom skymdes undan och har lyst desto starkare såhär i efterhand är bebislukt, total kärlek, små skrynkliga fingrar som griper tag och aldrig släpper. Jag bestämde mig för några år sedan för att det inte skulle bli fler barn. Min sambo höll med. Vi hade fullt upp. Sedan blev jag sjuk och var sjuk länge. Jag orkade inte mycket men något som jag orkade var att rensa bort bebissaker, skänka bort eller sälja. Göra bokslut och tala om för andra att nu är det färdigt, det blir inga syskon.
 
För en tid sedan började min livmoder och mina hormoner göra uppror. Har blivit smått bebisgalen. Jag älskar bebisar även om jag knappt orkar hålla dem i långa stunder. Jag tittar på bebisklipp och bilder. Tänker på hur magiskt och fint det skulle kunna vara. Tänker på hur min dotter skulle älska att få ett syskon. Kanske skulle vi inte alls få en liten krasslig kolikunge utan en lugn bebis som sover bra och är glad (hoppas att det framgår att jag älskar min fdkolikunge över allt annat). Och kanske inte. Jag är 36 år nu. Det finns inte hur mycket tid som helst kvar. Dessutom har vi en 14-åring (mitt bonusbarn) och en 5-åring. Jag vill inte ha alltför stor ålderskillnad igen. Vi borde ha lärt oss något och vi vet att bebistiden är ganska kort. Men samtidigt har vi snart ett skolbarn, snart "slipper" vi en massa krångel som småbarnsåren innebär. Men samtidigt så missar vi ju allt det fantastiska.
 
Det är så himla sorgligt... Dels att jag kanske inte orkar med ett till barn och att jag kanske inte ens fysiskt orkar genom en graviditet. Dels att jag känner att jag förvägrar mitt barn möjligheten till ett syskon. Jävla dåliga samvete! Livet börjar ju ordna upp sig nu. Jag återhämtar mig. Kommer att kunna återgå till arbetslivet. Är en bättre förälder, orkar mer. Ska jag förstöra det genom att utsätta oss alla för risken att samma sak skulle hända igen? Att jag skulle bli utmattad igen men nu istället en dålig förälder till tre barn? Kanske skulle jag bara slå bort de där tankarna på syskon och tänka på hur bra vi börjar få det nu. Men samtidigt går det ju inte att vänta så länge till, om det ens går. Jag vet inte...
 
Jag är vimsig och otydlig känns det som. Det är för att det är så svårt att formulera sig kring detta. Men jag behövde bara lufta de här tankarna. Önskar att någon känner igen sig. Önskar att någon kan berätta hur de har tänkt.
 
 
Lotta
2016-09-20 @ 21:08:34

Jag både känner igen mig och inte. Jag tror också att min sjukdom kommer mycket från bebisåren. Mycket beroende på att jag hade två jättejobbiga graviditeter, med sjukhusvistelser både före och innan förlossning (båda kejsarsnitt), tarmvred, foglossning från helvetet mm. Dessutom var båda mina tjejer mycket sjuka när de var små, så vi hade nästan klippkort på akuten ett tag. Det var magproblem, amningproblem, förstoppning, astma, krupp, allergi mm. Jag kände aldrig det här rosa skimret som man ska känna när man blivit mamma. Det var ärligt talat skitjobbigt. Nu låter det som jag inte älskar mina barn, men det gör jag! Men jag törs erkänna att det var (och ibland fortfarande är)jävligt jobbigt med barn. När jag hade kommit tillbaka i heltid på jobbet efter andra mammaledigheten så tog det två veckor innan jag brakade med ett hjärta som slog jättekonstigt. Det är tre år sen snart.

Vi har bestämt definitivt att vi inte ska ha fler barn. Min kropp klarar inte av det på nåt sätt. Men jag kan förstå att det är jobbigt för dig som har funderingar på en till. En anledning till att jag inte vill ha fler är min ålder (43), och en annan är att jag ständigt har dåligt samvete för allt jag inte orkar göra med de barn jag har nu.

Jag känner också igen den där funderingen om att man ska ge sitt barn ett syskon. Hade jag inte känt det så hade vi kanske inte skaffat två, p g a min första krångliga graviditet. Så jag förstår precis hur du tänker.

Ta dig tid att tänka färdigt. Då kommer nog rätt beslut till dig till slut.

Svar: Tack för din kommentar. Jag tycker att det är viktigt att erkänna att det är jobbigt med barn och att det är lite andra förutsättningar, ett liv i utmattning. Jag förstår att du/ni hade det himla tungt under flera år och det är nog inte konstigt att du bara hann jobba i 2 veckor. Jag tror inte att jag kommer att orka, men jag tror att jag måste få grubbla och liksom sörja detta ett tag. Förresten, jag hade inte ens tänkt på foglossningar, förstoppning och all allergi - suck... Kram
Sara

Annorlunda
2016-09-22 @ 01:51:33

Det är helt okej att gnälla när man har det tungt och mår dåligt! Vi behöver folk som lyssnar och förstår att vi mår bra av att få släppa på alla svåra känslor. Och visst mår man bättre när man har fått säga sitt?! Så släpp ert dåliga samvete och gnäll på om era sjukdomar! Men kom också i håg att uppskatta det ni har som faktiskt är Bra! Är det för bjudet att gnälla när man går igenom något svårt? Men hur är det för oss som på något vis har det tungt i livet? Vi som drabbats av kroniska sjukdomar eller andra hårda motgångar och sorger, får inte vi gnälla? Man får lätt det intrycket när man läser det som folk delar och skriver på sociala medier. Gnäll är bara någonting som destruktiva och patetiska människor sysslar med. Det här nästan gått så långt att saklig kritik inte längre tolereras eftersom det uppfattas som om man är negativ och gnällig. När man är sjuk är gnället nära till hands. Själv känner jag att jag måste få gnälla. Jag bara måste få ur mig hur det stramar i lungorna, hur tungt det är att andas, hur ont jag har och hur dåligt jag mår. Det måste ventileras. Om jag inte får gnälla så bosätter sig allt det där jobbiga inom mig och bubblar och pyser tills det slutar med att jag exploderar av frustration. Svara på det? Att vara stark!
Idag är det en svår dag.
Idag känner jag mig ledsen och svag.
Idag känner jag mig ensam.
Idag läser jag Marie Fredrikssons text om och om igen.
"Att vara stark är inte, att aldrig falla,
att alltid veta, att alltid kunna
Att vara stark är inte, att alltid orka skratta,
att hoppa högst eller att vilja mest
Att vara stark är inte, att lyfta tyngst,
att komma längst eller att alltid lyckas
Att vara stark är att se livet som det är,
att acceptera dess kraft, att ta del av den
Att falla till botten, slå sig hårt
och alltid komma igen
Att vara stark är att våga hoppas,
när ens tro är som svagast
Att vara stark är att se ett ljus i mörkret
och alltid kämpa för att nå dit"


Svar: Åh så bra du skriver! Jag känner också att jag behöver ventilera ibland, sätta ord på känslor och släppa ut dem, ibland när jag gett dem luft under vingarna så flyger de iväg och försvinner, men ibland kommer de tillbaka och så får det vara. Vilket klokt citat från Marie Fredriksson <3 Ta hand om dig. Kram!
Sara

Linnéa
2016-10-02 @ 14:05:39
URL: http://bylittlenea.blogg.se/

Kan känna igen mig både i längtan och tveksamheten. Jag har två barn som börjar bli ganska stora, men har haft en längtan efter ett till i ett par år. Nu känner jag lite att chansen runnit oss mellan fingrarna och det har varit en sorg. Nog för att vår familj känns rätt komplett som den är, men att inse att jag slösat bort tid på att jobba mig sjuk istället... Nu är jag nog mest rädd för att jag inte skulle hålla för att starta om med ett nytt barn och allt vad det innebär. För det är ingen enkel sak med graviditet, spädbarnsår, trots, förskola osv. Hoppas att du och din familj hittar en lösning som passar er alla. Kram

Svar: Jag tror att jag går igenom en slags sorg över det också. Att jag inser att det skulle bli svårt, för att inte säga omöjligt att klara av, men att jag behöver bearbeta det tills det på riktigt "är försent". Det känns verkligen som att det hjälper att läsa om någon annan som går eller har gått igenom ungefär samma sak. Jag förstår precis hur du tänker med att slösa bort tid och den där rädslan, jag känner också så. Tack för din kommentar!
Sara




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utbrandheten.blogg.se

Det här är en opretentiös, personlig och ibland positiv blogg om att drabbas av utmattning.

RSS 2.0