Att energiplanera

 
Jag har länge hållt på med energiplanering. Alltså att jag försöker kartlägga hur mycket energi jag har att hushålla med och vad den ska räcka till. Till exempel på helgen är det ett måste. Om jag vet i förväg att vissa saker ska ske, till exempel att det är kalas eller dansträning och nåt annat, så kalkylerar jag hur mycket energi det tar av mig (ljud ger höga avdrag direkt, då vet jag att jag måste vila flera timmar efter, eller att jag inte alls kan klara av en sån aktivitet, barnkalas är exempelvis omöjligt).
 
Imorgon åker min sambo bort och kommer hem på tisdag kväll. Därför försöker jag nu skissa på hur detta dygn ska klaras av på bästa sätt, för mig och barnen, när jag dessutom arbetstränar. Jag vet ungefär vad jag måste göra. En del saker vet jag direkt hur mycket energi det tar, t.ex tiden från hämtning på förskolan tills att middagen är avklarad - puh. En del saker går inte att planera och en del andra saker har jag inte riktigt koll på hur jag klarar ännu, t.ex arbetsträningen som är en ny aktivitet. 
 
Det här som jag beskriver, hur jag försöker planera och kartlägga, är självklart för mig och jag har gjort så väldigt länge, tänker inte så mycket på det. Men jag nämnde det för någon häromdagen som kommenterade att det är så märkligt att liksom tänka på hur mycket energi saker tar. Ja, det kanske det är. För någon som är frisk. Och det kanske känns konstigt till en början. Men för mig är det nödvändigt och jag tror inte att jag är den enda som har en hemlig "energidagbok".
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utbrandheten.blogg.se

Det här är en opretentiös, personlig och ibland positiv blogg om att drabbas av utmattning.

RSS 2.0