Om perioder med ökat sömnbehov

 
Helgen som kommer ska jag vara ensam hemma med barnen. Igår, söndag, sov jag först hela natten till kl 9, sedan sov jag på eftermiddagen  ungefär 45 minuter och gick ändå och la mig 21.30 och somnade som en stock. Så jag känner att nästa helg blir lite av en prövning. I att hålla mig vaken och annat.
 
 
 
 I början av min utmattning sov jag minst en timme efter lunch varje dag under en ganska lång tid. Och hela natten till sent på morgonen. Men då tog jag också mediciner som gjorde mig trött. Jag hade nog kunnat sova mycket mer än jag gjorde, (kanske var det så, bara att jag inte minns det?) om jag bara gett mig själv tillåtelse.  
 
Såna här sov-perioder får jag lite då och då och de håller i sig olika länge, allt från några dygn till några veckor när jag sover väldigt mycket. Eftersom jag har haft svårt att sova i stort sett hela mitt vuxna liv så tycker jag att det är både fascinerande, underbart och jobbigt när detta händer. Fascinerande att jag som har svårt att sova helt plötsligt kan sova så mycket och så djupt utan problem, att jag liksom bara går i dvala hux flux. Underbart att jag verkligen somnar så fort jag lägger huvudet på kudden och inte vaknar 14 gånger per natt, så underbart att vakna efter 10 timmars sömn, så underbart att inte ligga och grubbla och veta att alla andra sover. Jobbigt för att jag är så trött och vill sova så väldigt mycket, dessutom får jag sån huvudvärk av all denna sömn som chockar det system som är van att överleva på en tredjedel. Det är som att kroppen tar igen förlorad sömn i omgångar.
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utbrandheten.blogg.se

Det här är en opretentiös, personlig och ibland positiv blogg om att drabbas av utmattning.

RSS 2.0